Verdieping Ervaringen inwoners over bereikbaarheid en beschikbaarheid van zorg

Verdieping ervaringen inwoners over bereikbaarheid en beschikbaarheid van zorg

Wanneer de zorg die mensen willen ontvangen voor hen niet bereikbaar of beschikbaar is, kan dit gevolgen hebben voor hun gezondheid. De bereikbaarheid en beschikbaarheid kunnen bijvoorbeeld worden belemmerd door de afstand die iemand moet afleggen of de kosten die hij moet betalen voor het gebruik van een zorgvoorziening. Wij vragen de inwoners van de provincie Groningen periodiek hoe zij de bereikbaarheid en beschikbaarheid van zorg in hun directe omgeving ervaren. Hieronder presenteren we de resultaten van de laatste uitvraag van het Groninger Panel (2017) over dit onderwerp.

Twee derde Groningers gebruikt formele zorg

Ongeveer een op de vijf Groningers ontving in de twaalf maanden vóór het onderzoek informele hulp of ondersteuning, 76% ontving dergelijke hulp niet. De mensen die regelmatig informele hulp of ondersteuning ontvingen kregen die vooral van hun partner of kinderen. Incidentele hulp kwam vooral van overige familieleden en vrienden.

Het percentage Groningers dat gebruik maakte van formele zorg lag veel hoger: 65% gaf aan in de 12 maanden vóór het onderzoek zorg te hebben gebruikt van één of meer medische disciplines. De ondervraagden die formele zorg gebruikten deden naar eigen zeggen vooral een beroep op de huisarts en de medisch specialist; de psycholoog en de wijkverpleging werden minder vaak ingeschakeld.

Merendeel Groningers ontvangt de zorg die ze wilden ontvangen

Van de panelleden gaf 55% aan zorg nodig te hebben gehad in het afgelopen jaar. Onder deze groep hadden meer vrouwen (55%) dan mannen (45%) zorg nodig. Ook mensen met een lager opleidingsniveau geven vaker aan dat ze zorg nodig hadden. Als we inzoomen op de groep ondervraagden die aangeeft zorg nodig te hebben gehad, ontving 94% deze zorg ook daadwerkelijk en was dit bij 6% niet het geval. We moeten er hierbij rekening mee houden dat de panelleden zelf beoordelen wat ‘benodigde zorg’ is.

Van de 6% die niet de benodigde zorg ontvingen, noemt ruim één op de vier als reden dat ze de kosten niet kunnen betalen. Iets minder dan de helft van de mensen die niet de benodigde zorg ontvangen, geeft aan dat er een andere reden voor is. Onvoldoende bereikbaarheid komt bij die groep sterk naar voren als een belemmering. Panelleden geven bijvoorbeeld aan dat ze het lastig vinden de juiste hulpverlener te bereiken voor hun zorgvraag. Ook ontbreekt het volgens panelleden aan samenwerking, door verkokering in de zorg of gebrek aan communicatie, waardoor ze het gevoel hebben de zorg niet goed te kunnen bereiken.

Inwoners van de provincie Groningen over de ontwikkelingen in de zorg

Het Groninger panel is ook gevraagd naar hun mening over ontwikkelingen in de zorg. Hieruit blijkt dat twee derde van de panelleden weet welke zorg ze kunnen krijgen wanneer er iets is met hun gezondheid, maar dat 16% van de panelleden het lastig vindt om te bepalen op welke zorg ze een beroep moeten doen.

De panelleden zijn verdeeld over de vraag of er nu minder zorgaanbod in hun omgeving is dan vijf jaar geleden: 20% vindt dat dit het geval is, maar 27% vindt dat niet. Bovendien staat een opmerkelijk grote groep hier ‘neutraal’ (22%) of met ‘geen mening’ (31%) tegenover. In de lijn der verwachting wonen de panelleden die aangeven dat het zorgaanbod is verminderd vaker op het platteland.

Het overheidsbeleid is er in toenemende mate op gericht dat mensen hun behoefte aan hulp en ondersteuning zoveel mogelijk in hun eigen omgeving – informeel – oplossen. Het blijkt dat 21% van de ondervraagden daadwerkelijk hulp en ondersteuning in de eigen omgeving ontvangt. De panelleden is ook gevraagd wat ze vinden van deze beleidsontwikkeling. Uit de reacties blijkt dat 58% het niet eens is met deze beleidsontwikkeling, terwijl 17% het wel een goed idee vindt.

Medewerker

Delen via social media

Delen via social media

Betrokken medewerkers

Simone Barends

onderzoeker

  • Mail
  • LinkedIn

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Zorg

Meer inzichten over Wonen en Zorg in Groningen

Zorg

Nieuwe Zorgkaart Groningen vergroot zicht op het Groninger zorglandschap

Zorg

Dialoog over kwaliteit van leven

Wie gaat het gesprek aan over de wensen van ouderen als het gaat om medische behandelingen en levenseinde? Wat is belangrijk bij het voeren van dergelijke gesprekken? En waarom roept dit vraagstuk vaak uitgesproken reacties op? Tijdens het webinar ‘Dialoog over kwaliteit van leven’ dat Sociaal Planbureau Groningen heeft gehouden op 2 december 2

Zorg

Focus op de zorg voor ouderen: mantelzorgondersteuning

Tijdens een webinar op 18 november 2020 presenteerde Sociaal Planbureau Groningen tien aanbevelingen voor betere ondersteuning van mantelzorgers. De aanbevelingen zijn gebaseerd op onderzoek naar de wensen en behoeften van mantelzorgers. Ze zijn hard nodig, omdat de druk op de informele zorg steeds groter wordt en niemand wil dat mantelzorgers uitv

Zorg

Zelfredzame senioren in Noord-Nederland, nu en in de toekomst

65-plussers die zelfredzaam en vitaal zijn, hebben doorgaans minder, of pas op een later moment, zorg nodig en kunnen langer zelfstandig wonen (SCP, 2017). Dit is belangrijk, want een groeiend aantal senioren dat zorg nodig heeft, betekent ook een grotere vraag naar zorgpersoneel, behandelingen en ondersteuning. In overheidsbeleid wordt daarom inge

Publicaties

Zorg

Feitenblad Vitaal oud worden en de rol van buurt & professionals, 2019

Aardbevingen

Top 5 opgaven in het sociale domein in Groningen

Zorg

Onderzoeksrapport ‘Kijk op de Keten’ Ouderenzorg in Groningen