Wij volgen trends en ontwikkelingen in Groningen
Sociaal Planbureau Groningen signaleert en monitort trends en ontwikkelingen in het sociale domein door middel van langjarige monitors en verdiepende onderzoeken. Met als doel het ondersteunen van het beleid en de praktijk bij de Groningse gemeenten, provincie, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en inwoners van de regio. Samen met hen werken wij aan een krachtige samenleving. Een samenleving waarin iedereen meedoet.
Thema's
Feiten en cijfers
-
21%
van Groningers is 65 jaar of ouder -
4,1%
van minderjarige kinderen leeft in Groningen in armoede -
30%
van Groningers met laag inkomen zit in een negatieve energiespiraal -
80%
is tevreden met hun leven
Stem van de Groninger
-
70%
“Ik ben trots op mijn provincie” -
68%
“Ik maak me zorgen om klimaatverandering” -
7,6
gemiddeld rapportcijfer van Groningers voor eigen gezondheid - Meer Groninger panel
Uitgelicht nieuws
Data en gezondheid: bouw mee aan wat werkt
Jongeren zien nepnieuws als vast onderdeel van hun online wereld
Veel Groningers en Drenten kiezen bewust voor minder nieuws
Vrijwel alle inwoners van Groningen en Drenthe volgen dagelijks het nieuws, maar tegelijkertijd kiest een groep er bewust voor om minder nieuws te consumeren. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Sociaal Planbureau Groningen en Trendbureau Drenthe binnen de reeks Iedere stem gehoord. Voor het onderzoek vulden ruim 4.000 inwoners een vragenlijs
Tussenevaluatie: Nationaal Programma Groningen boekt lokaal resultaat, maar inhaalslag blijft nog uit
Nationaal Programma Groningen zorgt voor beweging in de regio en levert lokaal goede resultaten. Er zijn veel waardevolle en kwalitatief sterke projecten uitgevoerd. Dat blijkt uit de tussenevaluatie die gaat over de periode 2019 tot en met 2024. Tegelijk laat de evaluatie zien dat de manier waarop het programma is ingericht de verwachte structurel
Veiligheid van vrouwen in de openbare ruimte opnieuw centraal in Statenlezing
Op woensdag 6 mei gaven Irene Schoonbeek en Aleid Brouwer, op uitnodiging van de provincie Groningen, opnieuw een lezing voor de Provinciale Staten in een vierdelige reeks over vrouwen en veiligheid. De bijeenkomst werd begeleid door Sandra da Silva Pinto en stond in het teken van de veiligheid van vrouwen in de openbare ruimte en de rol die overhe