Bereikbaarheid en beschikbaarheid van de zorg
Geschreven op 8 maart 2018
“Van de panelleden die in het afgelopen jaar zorg nodig hadden bereikt 6% deze zorg niet.”
In dit onderzoek hebben we de leden van het Groninger Panel gevraagd hoe zij gebruik maken van zorg en welke belemmeringen zij ervaren om de zorg te gebruiken die ze nodig hebben. We hebben ook gevraagd welke oplossingen het Groninger Panel ziet voor knelpunten in de bereikbaarheid van hun zorg.
Zelfredzaamheid en gezondheid
Tweederde van de mensen in het Groninger Panel denkt dat ze problemen met hun gezondheid zelf kunnen voorkomen of verminderen. 90 procent van de leden geeft wel aan zelf te kunnen beoordelen of ze met een gezondheidsklacht naar een arts moeten.
Bereiken van zorg
Van de panelleden die in het afgelopen jaar zorg nodig hadden, bereikt het overgrote deel deze zorg wel, maar ongeveer 6 procent bereikt deze zorg niet.
Redenen waarom zorg niet bereikt wordt
27 procent van de mensen die de zorg niet bereikten geeft aan dat zorgkosten een belemmering vormden. 45 procent gaf aan dat dit kwam door zaken die te maken hadden met samenwerking tussen artsen en ook de bereikbaarheid van specialisten en huisarts.
Het onderzoek geeft ook inzicht in hoe panelleden de zorg graag veranderd zouden willen zien. Daaruit blijkt dat bijvoorbeeld de beschikbaarheid van zorg belangrijk is voor inwoners van Groningen, ook buiten werktijden.
Bekijk het feitenblad Zorgmonitor Groningen: Bereikbaarheid, beschikbaarheid & betaalbaarheid van zorg