Onderwijs, onderzoeksresultaten meting april 2020

Grote groep leerlingen heeft moeite gemotiveerd te blijven voor onderwijs

Ongeveer de helft van de basisschoolouders geeft aan dat hun kinderen het moeilijk vinden gemotiveerd te blijven om huiswerk te maken en online lessen te volgen. Een even grote groep ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs rept over een motivatieprobleem. Dat blijkt uit onderzoek onder het Groninger Panel, dat in april 2020 is uitgevoerd.

Op 16 maart gingen alle scholen dicht. Kinderen volgden les vanuit huis en hadden af en toe digitaal contact met de leerkracht en de klasgenoten. Alleen voor leerlingen met ouders in een cruciaal beroep bleven de deuren open. Later kwamen daar ook kwetsbare kinderen bij, waarvoor fysieke aanwezigheid op school een uitkomst was. Basisschoolleerlingen krijgen sinds 11 mei de halve schoolweek les op school. In het begin moesten ook leerlingen in het basisonderwijs 1,5 meter afstand houden. Na bijna drie maanden komen basisscholieren weer samen met al hun klasgenootjes. De basisscholen gaan vanaf 8 juni weer met volledige klassen aan de slag.

Scholen voor voortgezet onderwijs bleven gesloten tot 2 juni. Een belangrijk verschil met de start in het basisonderwijs is dat leerlingen in het voortgezet onderwijs wél 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. In het basisonderwijs hoeven leerlingen dat niet. Dit betekent dat in het voortgezet onderwijs op de meeste scholen (veel) minder dan de helft van de leerlingen tegelijkertijd naar school kunnen. Het voortgezet onderwijs moet hierdoor langer wachten op ‘terug naar normaal’. Terwijl uitkomsten van het Groninger Panel laten zien dat ouders op veel punten aangeven dat leerlingen in het voortgezet onderwijs nog meer nadeel ondervinden van het thuisonderwijs dan het basisonderwijs.

Motivatieproblemen bij grote groep leerlingen

Met het afstandsonderwijs verliest een deel van de kinderen de interesse in school en huiswerk. Dat constateren zowel ouders van basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor beide schoolsoorten zien we eenzelfde beeld. De helft van de ouders geeft aan dat hun kind moeite heeft gemotiveerd te blijven voor het onderwijs. Een derde van de ouders zegt geen motivatieproblemen te zien bij hun kind.

Onderwijsachterstand niet zomaar weggewerkt

Twee maanden onderwijs op afstand heeft zijn beperkingen. Zo vindt bijna de helft van de basisschoolouders (46%) de kwaliteit van het onderwijs goed, maar vindt 20% deze onvoldoende. Ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs zijn minder positief; 30% is tevreden over de onderwijskwaliteit, maar 36% niet.

Ruim een kwart van de basisschoolouders (28%) en ruim een derde van de ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs (37%) denkt dat hun kind onderwijsachterstand heeft opgelopen. En 42% van alle panelleden verwacht dat de achterstanden niet zomaar zijn weggewerkt en op langere termijn nog zichtbaar zijn.

Gemis sociale contacten groot

De impact van thuisonderwijs heeft niet alleen gevolgen in termen van onderwijsachterstand, maar ook, en dat is minstens even belangrijk, gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Een ruime meerderheid van de basisschoolouders (62%) vindt het contact met klasgenoten in deze coronatijd onvoldoende. Die mening wordt gedeeld met bijna de helft van de ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs (48%).

Iets meer dan de helft van de ouders, zowel van de basisschool als voortgezet onderwijs, is tevreden over het contact tussen hun kind en de leerkracht. Iets meer dan 20% van de basisschoolouders vindt het contact echter onvoldoende. Over het contact in het voortgezet onderwijs is 29% ontevreden.

De tevredenheid over het contact tussen ouders en leerkracht verschilt voor basis- en voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs is de helft van de ouders (51%) hier tevreden over en vindt een kwart (25%) het contact onvoldoende. In het voortgezet onderwijs zien we 41% tevreden ouders en wenst 32% meer contact.

1 op de 5 ouders vindt dat zij hun kind onvoldoende steunen bij basisonderwijs aan huis

Scholen hebben in korte tijd flink moeten improviseren om hun leerlingen lesstof bij te brengen. Ouders ook. Er wordt bijvoorbeeld via allerlei apps en software les gegeven en vragenuurtjes ingelast en in de vorm van weektaken huiswerk opgegeven. Bijna een kwart van het Groninger Panel (23%) verwacht dat de trend van meer onderwijs op afstand blijvend is. Met het onderwijs op afstand wordt een groter beroep op ouders gedaan. Eén op de vijf ouders in het basisonderwijs (19%) en voortgezet onderwijs (21%) vindt echter dat zij onvoldoende ondersteuning kunnen bieden bij het schoolwerk. Toch denkt 15% van alle panelleden dat er blijvend een groter beroep op ouders wordt gedaan om hun kinderen te ondersteunen bij het onderwijs.

Meer inzichten

Is onderstaande totaalbeeld van de onderzoeksuitkomsten niet geheel zichtbaar? Bekijk deze dan hier.

Medewerker

Imke Oosting

Onderzoeker

Delen via social media

Delen via social media

Betrokken medewerkers

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Armoede

Armoedemonitor geüpdatetet

Jeugd, Onderwijs en Arbeidsmarkt

Onderzoek onder noordelijke (beroeps-)bevolking naar Leven Lang Ontwikkelen

Brede Welvaart

Brede welvaart in Groningen blijft achter bij de rest van Nederland

Groningen staat nog altijd voor een grote opgave. Dit blijkt uit de Monitor 2023, waarin jaarlijks de ontwikkeling van de ambities en doelen van het programma van Nationaal Programma Groningen wordt gevolgd. De brede welvaart ontwikkelt zich weliswaar positief, maar andere regio’s in Nederland doen het beter waardoor op dit punt het verschil grot

Brede Welvaart

Hoe hoog scoort jouw gemeente op brede welvaart?

De brede welvaart in een regio of gemeente hangt af van veel factoren. Sociaal Planbureau Groningen monitort de brede welvaart in de provincie. We doen dit aan de hand van acht thema’s: welzijn, materiële welvaart, gezondheid, arbeid en vrije tijd, wonen, samenleving, veiligheid, en milieu. In de Monitor Brede Welvaart Groningen schetsen we voor

Brede Welvaart

Wat is de rol van cultuur binnen de Monitor Brede Welvaart?

‘Waarom is cultuur geen onderdeel van de Monitor Brede Welvaart?’ Deze vraag werd naar aanleiding van de laatste monitor uit diverse hoeken gesteld. Terecht, vinden Sociaal Planbureau Groningen en Trendbureau Drenthe. Want hoewel cultuur geen onderdeel van de monitor is, heeft cultuur wél een grote impact op de levens van inwoners. Het draagt

Publicaties

Armoede

Verschillen in inkomensondersteuning tussen en binnen Groningse gemeenten

Jeugd, Onderwijs en Arbeidsmarkt

Iedereen leert! Monitor Leven Lang Ontwikkelen Noord-Nederland 2023

Aardbevingen

Monitor Nationaal Programma Groningen 2023