Onderwijs, onderzoeksresultaten meting april 2020

Grote groep leerlingen heeft moeite gemotiveerd te blijven voor onderwijs

Ongeveer de helft van de basisschoolouders geeft aan dat hun kinderen het moeilijk vinden gemotiveerd te blijven om huiswerk te maken en online lessen te volgen. Een even grote groep ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs rept over een motivatieprobleem. Dat blijkt uit onderzoek onder het Groninger Panel, dat in april 2020 is uitgevoerd.

Op 16 maart gingen alle scholen dicht. Kinderen volgden les vanuit huis en hadden af en toe digitaal contact met de leerkracht en de klasgenoten. Alleen voor leerlingen met ouders in een cruciaal beroep bleven de deuren open. Later kwamen daar ook kwetsbare kinderen bij, waarvoor fysieke aanwezigheid op school een uitkomst was. Basisschoolleerlingen krijgen sinds 11 mei de halve schoolweek les op school. In het begin moesten ook leerlingen in het basisonderwijs 1,5 meter afstand houden. Na bijna drie maanden komen basisscholieren weer samen met al hun klasgenootjes. De basisscholen gaan vanaf 8 juni weer met volledige klassen aan de slag.

Scholen voor voortgezet onderwijs bleven gesloten tot 2 juni. Een belangrijk verschil met de start in het basisonderwijs is dat leerlingen in het voortgezet onderwijs wél 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. In het basisonderwijs hoeven leerlingen dat niet. Dit betekent dat in het voortgezet onderwijs op de meeste scholen (veel) minder dan de helft van de leerlingen tegelijkertijd naar school kunnen. Het voortgezet onderwijs moet hierdoor langer wachten op ‘terug naar normaal’. Terwijl uitkomsten van het Groninger Panel laten zien dat ouders op veel punten aangeven dat leerlingen in het voortgezet onderwijs nog meer nadeel ondervinden van het thuisonderwijs dan het basisonderwijs.

Motivatieproblemen bij grote groep leerlingen

Met het afstandsonderwijs verliest een deel van de kinderen de interesse in school en huiswerk. Dat constateren zowel ouders van basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor beide schoolsoorten zien we eenzelfde beeld. De helft van de ouders geeft aan dat hun kind moeite heeft gemotiveerd te blijven voor het onderwijs. Een derde van de ouders zegt geen motivatieproblemen te zien bij hun kind.

Onderwijsachterstand niet zomaar weggewerkt

Twee maanden onderwijs op afstand heeft zijn beperkingen. Zo vindt bijna de helft van de basisschoolouders (46%) de kwaliteit van het onderwijs goed, maar vindt 20% deze onvoldoende. Ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs zijn minder positief; 30% is tevreden over de onderwijskwaliteit, maar 36% niet.

Ruim een kwart van de basisschoolouders (28%) en ruim een derde van de ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs (37%) denkt dat hun kind onderwijsachterstand heeft opgelopen. En 42% van alle panelleden verwacht dat de achterstanden niet zomaar zijn weggewerkt en op langere termijn nog zichtbaar zijn.

Gemis sociale contacten groot

De impact van thuisonderwijs heeft niet alleen gevolgen in termen van onderwijsachterstand, maar ook, en dat is minstens even belangrijk, gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Een ruime meerderheid van de basisschoolouders (62%) vindt het contact met klasgenoten in deze coronatijd onvoldoende. Die mening wordt gedeeld met bijna de helft van de ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs (48%).

Iets meer dan de helft van de ouders, zowel van de basisschool als voortgezet onderwijs, is tevreden over het contact tussen hun kind en de leerkracht. Iets meer dan 20% van de basisschoolouders vindt het contact echter onvoldoende. Over het contact in het voortgezet onderwijs is 29% ontevreden.

De tevredenheid over het contact tussen ouders en leerkracht verschilt voor basis- en voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs is de helft van de ouders (51%) hier tevreden over en vindt een kwart (25%) het contact onvoldoende. In het voortgezet onderwijs zien we 41% tevreden ouders en wenst 32% meer contact.

1 op de 5 ouders vindt dat zij hun kind onvoldoende steunen bij basisonderwijs aan huis

Scholen hebben in korte tijd flink moeten improviseren om hun leerlingen lesstof bij te brengen. Ouders ook. Er wordt bijvoorbeeld via allerlei apps en software les gegeven en vragenuurtjes ingelast en in de vorm van weektaken huiswerk opgegeven. Bijna een kwart van het Groninger Panel (23%) verwacht dat de trend van meer onderwijs op afstand blijvend is. Met het onderwijs op afstand wordt een groter beroep op ouders gedaan. Eén op de vijf ouders in het basisonderwijs (19%) en voortgezet onderwijs (21%) vindt echter dat zij onvoldoende ondersteuning kunnen bieden bij het schoolwerk. Toch denkt 15% van alle panelleden dat er blijvend een groter beroep op ouders wordt gedaan om hun kinderen te ondersteunen bij het onderwijs.

Meer inzichten

Is onderstaande totaalbeeld van de onderzoeksuitkomsten niet geheel zichtbaar? Bekijk deze dan hier.

Medewerker

Imke Oosting

Onderzoeker

Delen via social media

Delen via social media

Betrokken medewerkers

Imke Oosting

Onderzoeker

  • Mail
  • LinkedIn

Meer weten?

Neem contact op met één van de betrokken medewerkers

Gerelateerd nieuws

Armoede

Stijgende impact energiearmoede onder Groningers en Drenten

Brede Welvaart

Sociaal Planbureau Groningen en Rijksuniversiteit Groningen stellen bijzonder hoogleraarsfunctie Brede Welvaart en Kansen(on)gelijkheid in

Aardbevingen

Blijvende aandacht voor impact van de gaswinningproblematiek

De onderzoekers van Gronings Perspectief werken momenteel aan een eindrapport over de periode 2021-2022, waarin de resultaten van de vragenlijsten uit beide jaren zijn verwerkt. In het rapport zal veel aandacht zijn voor de impact van de versterkingsoperatie. Ook de ervaringen van bewoners met maatregelen rond schade en versterken komen aan bod. He

Overig nieuws

De waarde van sport en bewegen in Groningen

Sport en bewegen heeft aantoonbare maatschappelijke waarde[1]. Actief bezig zijn met sport en bewegen bevordert de gezondheid, het sociale leven en persoonlijk welzijn, biedt mentale uitdaging en geeft voldoening. Sport kan verbinden en helpen sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verminderen[2]. Over het algemeen wegen de gezondheidsrisico

Overig nieuws

Brede welvaart hoog op de agenda Groninger gemeenten?

De gemeente Het Hogeland is al volop experimenteel met brede welvaart bezig. Ook de andere Groninger gemeenten tonen volop interesse, zo blijkt uit de warme belangstelling voor onze kennissessies. Maar hoe maak je als gemeente nu de slag naar brede welvaart als uitgangspunt voor je beleid? Wat is daarvoor nodig? Hoe maak je de slag van ambitie naar

Publicaties

Overig

Oplegger participatie Groningen

Overig

Feitenblad participatie Westerwolde

Overig

Feitenblad participatie Westerkwartier